کافه‌بازار و یونیتی


از این پس توسعه‌دهندگان پلتفرم Unity3D می‌توانند با آسودگی بیشتری از امکانات پرداخت درون‌برنامه‌ای کافه‌بازار در بازی‌های خود استفاده کنند. کافه‌بازار با آماده‌سازی بسته‌ها و مستندات موردنیاز برای استفاده از خدمات پرداخت درون‌برنامه‌ای به بازی‌سازان امکان پیاده‌سازی آسان‌تر پرداخت درون‌برنامه‌ای  را فراهم کرده است.


Unity محبوب‌ترین موتور بازی‌سازی جهان است و بسیاری از توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل نیز آن را به عنوان سکوی بازی‌سازی خود انتخاب کرده‌اند. طبق آمارهای وبسایت رسمی Unity، بیش از ۳ میلیون توسعه‌دهنده در این سایت ثبت‌نام کرده‌اند و ۶۰۰ میلیون گیمر در سراسر دنیا مشغول بازی‌کردن عناوین ساخته شده با Unity هستند. Unity با سهم ۴۵ درصدی از بازار موتورهای بازی‌سازی، انتخاب اول بیش از ۴۷ درصد توسعه‌دهندگان بازی در دنیاست. نزدیکترین رقیب Unity با سهمی ۱۷ درصدی از بازار سکوی Cocos2D است و بقیه موتور‌های بازی‌سازی روی‌هم رفته سهمی ۳۸ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.


در بازار بازی‌های موبایل نیز موتور بازی‌سازی Unity در حال یکه‌تازی است. به طور مثال در بازار رو به رشد کشور چین ۷۵ درصد بازی‌ها با این موتور بازی ساخته می‌شوند و این روند در سایر کشورها نیز کمابیش مشاهده می‌شود. نمودار زیر درک بهتری از این مساله را ایجاد می‌کند.


سهم یونیتی از بازار موتورهای بازی



نمودار زیر نشان‌دهنده رشد همزمان بازار صنعت بازی‌سازی و همچنین بازار بازی‌سازی برای موبایل است. طبق آمارهای معتبر جهانی، صنعت بازی‌سازی در حال پیشی‌گرفتن از صنعت فیلم و تلویزیون است و به طور مثال در سال ۲۰۱۳ میلادی در کشور آمریکا بیش از ۲۱ بیلیون دلار (۲۱۰۰۰ میلیون دلار) صرف خرید بازی، سخت‌افزارها و لوازم جانبی مرتبط با بازی شده است.



درآمد بازار بازی‌های رایانه‌ای و سهم بازی‌های موبایل از این آن


ناگفته پیداست که در کشورمان جای رشد زیادی در زمینه بازی‌سازی موبایل وجود دارد. هم‌اینک توسعه‌دهندگان ایرانی با عناوینی آشنا چون فروت‌کرفت، خروس‌جنگی، آفتابه و… در کافه‌بازار حضور موفقی دارند و تعداد این بازی‌ها با تشکیل تیم‌های توسعه‌ بازی ایرانی، روزبه‌روز در حال افزایش است. Unity کار ساخت بازی را به شدت آسان کرده است؛ ولی وقتی بحث درآمدزایی از فروش درون‌برنامه‌ای در بازی می‌شود باید به دنبال راه‌حل‌های third-party رفت. بازار برای فراهم‌کردن پرداخت درون‌برنامه‌ای در Unity از پروژه‌ی متن‌باز سوملا که هدف آن کمک به توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل برای داشتن پرداخت درون‌برنامه‌ای بهتر است، استفاده کرده است. سوملا مدل داده‌ی کاملی برای اقتصاد مجازی بازی‌ها دارد و این مدل objectهایی را برای برآورده‌کردن تمامی نیازهای برنامه‌نویسان ارائه کرده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با مراجعه به مستندات موجود در وبگاه پرداخت کافه‌بازار از نحوه پیاده‌سازی پرداخت‌درون‌برنامه‌ای در بازی‌های Unity آگاهی یابند.


مستندات پرداخت درون‌برنامه‌ای برای Unity3D در وبگاه پرداخت کافه‌بازار

منابع: + و +.