از طریق محافل مجازی مختلف ابهاماتی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده‌ی حاصل از فروش کالا و خدمات دیجیتال در کافه‌بازار به گوش ما رسیده‌است که بدینوسیله سعی خواهیم کرد در این باره توضیحات بیشتری برای توسعه‌دهندگان و همکاران بازار ارائه کنیم.


مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتیست که مصرف‌کننده‌ی نهایی کالا و یا خدمات ملزم به پرداخت آن و فروشنده موظف به جمع‌آوری و پرداخت آن به دولت است. این مدل از مالیات غیرمستقیم، در اکثر کشورهای پیشرفته اعمال می‌شود و در ایران نیز در سال‌های اخیر پیاده‌سازی شده و تمامی کسب و کارها موظف به اجرای قانون هستند. از آنجایی که شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (کافه‌بازار)، فعالیت‌های خود را در چارچوب قوانین کشور و به صورت شفاف انجام می‌دهد، از زمانی که مشمول شرایط این قانون شده، این نوع مالیات را در کلیه‌ی تراکنش‌های مالیاتی خود لحاظ کرده است.


در سال جاری مبلغ این نوع مالیات ۹ درصد ارزش کل کالا یا خدمات ارائه شده تعیین شده است و این درصد مطابق با تفکیکی که در پنل توسعه‌دهندگان مشخص شده، بر قیمت نهایی برنامه اضافه می‌شود و به حساب خزانه دولت واریز می‌گردد. جهت بررسی وضعیت اعتبار گواهی این مجموعه می‌توانید کد اقتصادی 411446795415 را در سایت مربوط به اداره مالیات جستجو نمایید.


در این نوع مدل مالیاتی، هر فروشنده در زنجیره‌ی فروش، موظف به اخذ مالیات بر ارزش افزوده با ارائه گواهی و صورت‌حساب رسمی منطبق با قوانین است. در پایان هر دوره، فروشندگان می‌توانند کلیه‌ی مالیات‌های پرداختی خود (مانند مالیات‌های آب، برق، گاز، خریدها و سایر قراردادها) را از کل مالیات‌های دریافتی از مشتریان خود کسر کنند و تنها وجه تفاوت را به خزانه دولت واریز نمایند. کافه‌بازار به همین شکل اظهارنامه‌های فصلی خود را ارائه می‌کند. کلیه‌ی همکاران کافه‌بازار نیز مسئولیت‌های ناشی از این قانون را بر عهده‌ی خود دارند و باید با توجه به شرایط یکتای مجموعه خود اقدام‌های لازم را صورت دهند. در صورت وجود هرگونه سؤال در خصوص سهم ۷۰ درصدی حاصل از فروش خود و مباحث مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، لطفاً با ایمیل finance@cafebazaar.ir تماس بگیرید.


در مورد نحوه‌ی نمایش این مالیات برای مصرف‌کنندگان نهایی، در کشورهای مختلف استانداردها و رویه‌های متفاوتی وجود دارد. در برخی کشورها مبلغ درج شده روی کالا شامل این مالیات نیز هست و در برخی دیگر، درصد مالیات در فرآیند پرداخت به مبلغ کالا افزوده می‌شود. هر حالت مزایا و معایب مربوط به خود را دارد. به عنوان مثال در مدلی که مالیات در قیمت لحاظ شده، مصرف‌کنندگان تجربه‌ی خرید بهتری را خواهند داشت چرا که نیازی به محاسبه و در نظر گرفتن مسائل نسبتاً پیچیده‌ی مالیاتی نخواهند داشت و از همان ابتدا کلیه‌ی هزینه‌های آشکار و پنهان را مشاهده می‌کند. در مدل دوم که مالیات در قیمت لحاظ نمی‌شود، مصرف‌کنندگان نهایی به مرور آگاهی کافی نسبت به موضوع مالیات ارزش افزوده پیدا می‌کنند و نسبت به کاهش یا افزایش آن حساسیت بیشتری به خرج خواهند داد که بر رفتار قانون‌گذار نیز تأثیرگذار خواهد بود و فشار حاصل از افزایش هزینه‌ها ناشی از افزایش مالیات بر ارزش افزوده، بین دولت و فروشندگان عادلانه‌تر تقسیم می‌شود. در حال حاضر در ایران هیچگونه استانداری شکل نگرفته و کسب و کارهای مختلف به انتخاب خود یکی از این دو مسیر را در پیش گرفته‌اند. در کافه‌بازار ما معتقدیم با توجه به قیمت نسبتاً پایین کالاها و خدمات عرضه شده و حساسیت کمتر نسبت به قیمت، مدل اول که تجربه‌ی کاربری بهتری را به همراه دارد در نهایت منجر به اعتماد بیشتر کاربران و رشد بیشتر این صنعت و درآمد توسعه‌دهندگان می‌شود و از این رو مالیات ارزش افزوده به شکل پنهان در کلیه‌ی مبالغ منظور شده است.


در نهایت لازم به ذکر است که شرکت دانش‌بنیان آوای همراه هوشمند هزاردستان، خود را موظف می‌داند تا در حد توان خود در زمینه‌ی تدوین قوانین مرتبط مشارکت نماید تا با اعمال معافیت‌های مالیاتی جدید، شرایط رشد هرچه بیشتر این صنعت و تجارت الکترونیک را برای شرکت‌های فعال در این حوزه فراهم نماید که گزارش تلاش‌ها و دستاوردهای احتمالی آن به اطلاع شما همکاران عزیز خواهد رسید.