اخیراً آخرین نسخه قوانین کافه‌بازار در خصوص انتشار برنامه‌ها منتشر شده است. شما می‌توانید این قوانین را در اینجا مطالعه فرمائید.

به طور کلی قوانین بازار در راستای جلب رضایت کاربران و توسعه‌ی صنعت برنامه‌های جانبی موبایل تدوین می‌شوند و ما سعی می‌کنیم با این قوانین به منافع کل صنعت در بلندمدت توجه کنیم. صنعتی که شما و ما در کنار یکدیگر در حال شکل‌دهی آینده‌ی آن هستیم.

در این راستا با توجه به سؤالات و ابهامات ایجادشده برای برخی از شما همکاران بازار، لازم دیدیم در خصوص بخش‌هایی از قوانین که مربوط به بند «تبلیغات» می‌شوند، توضیحاتی را خدمت شما ارائه کنیم. لطفاً توجه کنید که سیاست‌گذاری ما در حوزه تبلیغات، به نحوی است که بتوانیم تجربه کاربری خوبی برای کاربرانمان ایجاد کنیم و ضمناً بیشترین درآمد را در بلندمدت برای تضمین پایداری رشد این صنعت ایجاد کنیم.

در بخش قوانین تبلیغات سه بند وجود دارد که به ترتیب در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم:


۱.۸. تبلیغات نمایش داده شده توسط برنامه نباید گمراه‌کننده و فریبنده باشد و باید کاملاً مشخص باشد کدام برنامه نمایش‌دهنده‌ی تبلیغ است.

  • بند اول به شفافیت محتوای تبلیغ اشاره می‌کند. هر تبلیغ‌دهنده‌ای باید نسبت به شفافیت محتوای تبلیغ خود اطمینان داشته باشد و نباید از روش‌های فریبنده و گمراه‌کننده برای جذب مخاطب به منظور کلیک روی تبلیغ استفاده کند. بنابراین لازم است محتوا، تبلیغ‌کننده و تبلیغ‌شونده کاملاً سالم و مشخص باشند. بدیهی است روش‌های فریبنده ممکن است در کوتاه‌مدت به کلیک و توجه بیشتر مخاطب و کاربر منجر شود اما در بلندمدت آثار بدی دارد و کاربر را نسبت به این موضوع بی‌اعتماد می‌کند.


۲.۸. اجبار یا فریب کاربر برای کلیک بر روی تبلیغات، مشاهده‌ی آن‌ها و یا نمایش تبلیغات به شکلی که موجب آزار کاربر شود یا در کارکرد برنامه تداخل ایجاد کند، قابل قبول نیست.

  • بند دوم به تغییر کاربرد برنامه از یک برنامه کاربردی به یک مکان تبلیغاتی اشاره می‌کند. برنامه‌ها باید از تبلیغات به طور هوشمندانه استفاده کنند تا بتوانند هم مخاطب خود را برای بلندمدت حفظ کنند و هم از تبلیغات درآمدزایی کنند. اینکه برنامه‌ای بخواهد به اجبار و یا با فریبکاری تبلیغات را به کاربر برساند، پذیرفته نیست. نتیجه‌ی بلندمدت تبلیغات آزاردهنده و ناخواسته را امروزه در اعتراضات به تبلیغات پیامکی اپراتورها شاهد هستیم.

 

‍‍‍‍‍۳.۸. برنامه‌ها نباید از اعلان‌ها (Notification) برای ارسال تبلیغات استفاده کنند. اعلان‌ها می‌توانند برای اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با کارکرد برنامه مانند به‌روز‌رسانی‌ و امکانات جدید آن استفاده شود.

  • این قانون که سال‌هاست در سایر اپ‌استورهای معتبر و بین‌المللی بر بستر اندروید و iOS اعمال می‌شود، استفاده‌ی تبلیغاتی از بخش اعلان‌های سیستم عامل را ممنوع می‌کند. استفاده از بخش اعلان‌ها برای تبلیغ، باعث می‌شود این بخش کارکرد خود را از دست بدهد. بخش اعلان‌ها در اندروید مربوط به اخبار و نکات داخلی مربوط به موضوع برنامه است. استفاده تبلیغاتی از این بخش باعث می‌شود در بلندمدت کاربر توجهی به اعلان‌های مهم مربوط به محتوای دیگر برنامه‌ها نکند.
  • در این خصوص ما شکایات زیادی از کاربران دریافت کرده‌ایم که این موضوع نشان‌دهنده‌ی آزاردهنده بودن این تبلیغات برای آن‌ها است. این اتفاق در بلندمدت باعث می‌شود کاربران اقدام به حذف برنامه‌های دریافتی از بازار کنند و در برخی موارد برنامه‌هایی که صحیح عمل کرده‌اند نیز قربانی پیش‌داوری شوند. در نهایت این موضوع تأثیر بدی روی تجربه کاربر گذاشته و موجب نارضایتی ایشان از بازار و توسعه‌دهندگان آن می‌شود.
  • اکثر کاربران در مورد نحوه غیرفعال کردن اعلان و تشخیص برنامه‌ی ارسال‌کننده‌ی اعلان اطلاعات کافی ندارند و حتی در صورت اطلاع ایشان، این کار هم برای کاربران سخت است و هم باعث می‌شود به کاربرد برنامه آسیب وارد شود و دیگر اعلانات مهم نیز به دست کاربر نرسند.

در نهایت امیدواریم که این تغییرات در بلندمدت منتهی به رضایت هرچه بیشتر کاربران و حمایت روز افزون آنان از رشد و توسعه‌ی این صنعت شود.