توسعه‌دهندگان زمان زیادی را صرف طراحی و پیاده‌سازی برنامه خود می‌کنند. پس از انتشار برنامه و در دسترس قرار گرفتن آن، اطلاع از رفتار و کارکرد برنامه روی گوشی کاربران، اطلاع آنی از مشکلات و به اصطلاح crash‌های به وجود آمده برای برنامه، آمارگیری نسبتاً دقیق از رفتار کاربران و آمار نصب برنامه مواردی هستند که هر توسعه‌دهنده‌ای تمایل دارد تا آن‌ها را در اختیار داشته باشد.


در اینجا به معرفی ابزاری به نام Fabric که متعلق به Twitter است می‌پردازیم. ابزاری که با به کارگیری آن می‌توانید امکانات بالا را در کنار دیگر ویژگی‌هایی که به اختصار در پایین به آن‌ها اشاره می‌کنیم در اختیار داشته باشید.
شما به راحتی می‌توانید Fabric را به Android Studio اضافه کنید و بقیه کار‌ها از جمله اضافه شدن تکه‌کد‌‌های لازم توسط Fabric انجام می‌شود.


از جمله امکانات Fabric، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. Crashlytics: ابزاری برای گزارش‌دهی crash‌های برنامه به صورت لحظه‌ای.

با استفاده از این امکان زمان کم‌‌تری را صرف پیدا کردن crash‌ها و زمان بیشتر را صرف برطرف کردن آن‌ها می‌کنید.

از ویژگی‌های پرکاربرد آن نمایش خطی از برنامه است که crash در آن رخ داده است. برای مثال به تفکیک نسخه سیستم‌عامل، نوع و برند دستگاه می‌توانید آمار crash‌ای که اتفاق افتاده را مشاهده کنید.

  1. Answers: ابزاری برای گزارش‌گیری آماری از برنامه شما.

این امکان قابلیت ارائهٔ گزارش‌هایی همانند تعداد نصب برنامه و نوع رفتار کاربران را برای شما فراهم می‌سازد. از جمله امکانات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمار نصب برنامه به تفکیک نسخه

  • زمان سپری شده توسط کاربر در برنامه

  • تعداد کاربران جدید برنامه در هر روز

همچنین با استفاده از آن می‌توانید در بخش‌های مختلف برنامه‌ از جمله بخش «جستجو»، رویدادی تعریف کنید که اطلاعات را به سرور Fabric ارسال کند تا تعداد دفعاتی که کاربران در برنامه به جستجو پرداخته‌اند را مشاهده کنید.


در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های محبوب و با نصب بالا در حال استفاده از این ابزار هستند تا به صورت دقیق و آنی بتوانند وضعیت برنامه را مشاهده و مشکلات احتمالی را رفع نمایند. در صورتی که تمایل به استفاده از این ابزار را در برنامه خود دارید، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه فرمائید:

https://fabric.io


توجه: درخصوص آماری که Fabric، پنل توسعه‌دهندگان بازار و یا سایر سرویس‌های آماری برای یک برنامه نشان می‌دهند، توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.

با توجه به روش آمارگیری و تعاریف متفاوت، ممکن است این سیستم‌های آمارگیری اعداد مختلفی را نشان دهند. برای مثال، سرویس Fabric، تعداد کاربرانی را که برنامه شما را در ماه گذشته حداقل یک‌بار باز کرده‌اند، به‌عنوان «کاربران فعال ماهیانه» نشان می‌دهد، اما آمار نصب‌های فعال در پنل توسعه‌دهندگان بازار نشان‌دهنده تعداد دستگاه‌هایی‌ست که در دو ماه‌ اخیر فعالیتی داشته‌اند و همچنین برنامه شما برروی آن‌ها نصب بوده است.

وقتی برنامه روی گوشی نصب می‌شود در آمار بازار به حساب می‌آید، ولی در Fabric اجرای برنامه است که آن را به آمار اضافه می‌کند.

همچنین در صورت حذف برنامه از روی گوشی، Fabric آن را تشخیص نمی‌دهد و این حذف در آماری که Fabric نمایش می‌دهد تأثیری ندارد ولی این حذف در آمار نمایش داده شده در بازار اعمال می‌شود.