دلایل متداولِ عدم انتشار برنامه‌ها در بازار

رعایت موارد فنی، محتوایی و نکات مربوط به طراحی محصول به ارائه برنامه ای موفق‌ و قابل عرضه‌ می‌انجامد. در اینجا بعضی از متداول‌ترین ایراداتی که باعث می‌شود برنامه‌ها برای انتشار پذیرفته نشوند، فهرست شده‌اند. دانستن و رعایت آنها کمک می‌کند برنامه حرفه‌‌ای‌تر و موفق‌تری برای ارائه به بازار داشته باشید.

 

هفت دلیل اصلی پذیرفته‌نشدن برنامه‌ها

 دلایل

دسته‌بندی اشتباه و کلیدواژه‌های گمراه کننده

قرار دادن برنامه‌ در دسته‌بندی نامناسب، موجب عدم انتشار محصول شما در بازار خواهد شد. این تصمیم همچنین شامل برنامه‌هایی است که اطلاعات غلط و گمراه‌کننده در عنوان، آیکون، توضیحات، محتوا، ویدئو یا اسکرین‌شات ارائه می‌کنند. دسته‌بندی، اسم و آیکون باید راهنمای کاربر برای  آشنایی با کارکرد محصول، پیش از نصب آن باشند.

 دسته‌بندی اشتباه

 

آیکون نامناسب و اسکرین‌شات نامرتبط

چنانچه برنامه شما از آیکون‌های بی‌ارتباط با محصول استفاده کند، مشابه با آیکون‌های دیگر برنامه‌های موجود باشد، آیکون درون برنامه با آیکون موجود در بازار متفاوت باشد یا آیکون پیش‌فرضِ اندروید را نمایش دهد، محصول شما در بازار منتشر نخواهد شد. همچنین امکان انتشار برنامه‌ای با توضیحات و اسکرین‌شات‌های نامرتبط، بی‌محتوا و گمراه‌کننده وجود ندارد.

 

عدم ذکر منبع و رعایت نکردن حقوق مولف

اگر برای تولید محصول خود از منابع دیگری استفاده کرده‌اید، لازم است از آنها به صورت کامل در بخش توضیحات و درون برنامه نام ببرید و در صورتی‌ که حقوق محتوای برنامه متعلق به خود شماست، به این موضوع در بخش توضیحات و درون برنامه به طور مشخص اشاره کنید. توسعه‌دهنده وظیفه دارد نسبت به حق تکثیر و نشر محتوا از صاحب اصلی اثر کسب اجازه کند و اگر منبع اصلی، استفاده کننده را مکلف به رعایت کپی‌رایت کرده باشد، ارائه تاییدیه‌ای از طریق ایمیل رسمی صاحب اثر به کافه‌بازار الزامی است.

 

کم‌محتوا و فاقد ارزش پایدار 

چنانچه برنامه شما محتوای تکراری، محدود، ناقص، غیرمفید، پراکنده و نامربوط ارائه کند یا محتوای تبلیغاتی و بازاریابی داشته باشد از سوی بازار منتشر نخواهد شد. کاربر باید در برنامه شما چیزی بیش از آنچه خود در جست‌وجوی مستقیم به آسانی به آن دست پیدا می‌کند، بیابد. قبل از شروع تولید محصول، با نگاه به برنامه‌های دسته مربوط به خود در بازار می‌توانید دید خوبی نسبت به تولید برنامه‌های غیرتکراری و غنی پیدا کنید.

 

عدم رعایت ضوابط فروش محصول

چنانچه تمام یا بخش زیادی از برنامه درون‌پرداخت غیررایگان باشد، محصول در بازار منتشر نخواهد شد. لازم است برنامه‌های درون‌پرداخت مقدار قابل قبولی از محتوای خود را به صورت رایگان به کاربر ارائه دهند. همچنین نمی‌توان برنامه‌ای غیررایگان را به برنامۀ درون‌پرداخت تبدیل کرد و برای چنین تغییری باید برنامه‌ای تازه به ثبت برسانید. فعال‌سازی امکانات، دسترسی کامل به محتوا و دریافت اعتبار باید فقط از طریق کانال پرداخت بازار انجام گیرد و استفاده از کانال‌های دیگر به جای بازار تخلف محسوب می‌شود. همچنین قیمت نادرست محصول می تواند یکی از دلایل عدم انتشار محصولات غیررایگان در بازار باشد.

 محصول

رعایت نکردن کپی‌رایت

بازار به کپی‌رایت پایبند است و چنانچه حق مالکیت برنامه‌ را رعایت نکرده باشید، محصول شما را منتشر نخواهد کرد. امکان انتشار برنامه‌های سایر توسعه‌دهندگان بدون رضایت آنان وجود ندارد و عرضۀ برنامه‌های ایرانی، خارجی و هرگونه نسخه ترجمه شده‌ یا دستکاری شده برنامه‌ها به سود یا به نام توسعه‌دهنده دیگری ممکن نیست.

 

رابط کاربری نامناسب

اگر کاربر نتواند به راحتی از برنامه استفاده کند، رابط کاربری مخدوش به حساب می‌آید و محصول شما در بازار منتشر نمی‌شود. استاندارد نبودن ظاهری محصول، اعم از ناخوانا بودن کلمات و بی‌کیفیت بودن تصاویر و همچنین استفاده از قالب‌های کاملاً آماده بدون افزودن محتوای خاص و ارزشمند به آنها از این جمله است.

 

سایر دلایل:

  • وجود باگهای فنی در محصول
  • وجود دسترسی‌های اضافه در برنامه که امنیت کاربر را مخدوش می‌کنند
  • استفادۀ نالازم از دسترسی های تماس مستقیم یا ارسال پیامک و به عبارت دیگر عدم استفاده از intent
  • و ...